Lukeminen ja kirjoittaminen

Lukivaikeus

Lukivaikeus

Lukemisen ja kirjoittamisen häiriöitä nimitetään lukivaikeudeksi ja ajoittain käytetään myös termejä lukihäiriö tai dysleksia.

Lukivaikeudessa on vaikeus hahmottaa ja käsitellä äänteisiin liittyvää tietoa, joka näkyy esimerkiksi lukemisen ja kirjoittamisen hitautena ja virhealttiutena. Siitä johtuen opiskelijalla voi olla luetun ymmärtämisen vaikeuksia ja vähäistä lukemisen intoa. Tämä puolestaan voi johtaa sanavaraston ja yleistietojen vähäisyyteen.

Lukivaikeuteen sisältyy usein myös  muistin ongelmia ja tämä voi hidastaa uusien asioiden painamista mieleen ja asioiden oppimista, juuri lyhytkestoisen muistin kapeuden vuoksi. 

Vaatimukset luku ja kirjoitustaidolle kasvavat jatkuvasti kouluvuosien aikana. Kun sanantunnistuksen sujuvuus vähitellen vakiintuu, niin luetun ymmärtäminen ja tekstin itsenäinen tuottaminen nousevat haasteiksi. Lukemisen vaikeudet näkyvät nuoruusiässä vahvimmin juuri ymmärtämisessä ja tuottamisessa.  Vaikeudet eivät ilmene kaikilla samanlaisina, joten riittävän yksilöllinen arviointi antaa parhaat mahdollisuudet tehokkaaseen ja mielekkäällä tavalla yksilöityyn ohjaukseen ja opetukseen ( Aro, 2007). 

Oppimisvaikeuksien tunnistaminen monikulttuurisilla oppijoilla

Opiskelijan kielitaito saattaa hankaloittaa oppimisvaikeuksien tunnistamista. Suomen kielellä kommunikointi voi olla haastavaa ja opiskelijan kasvuympäristö, koulutustausta, kielitaito sekä kotoutumisvaihe vaikuttavat oppimiskykyyn. Oppimiseen saatetaan tarvita erityistä tukea, koska säännölliseen koulunkäyntiin ei ole saatu kotimaassa tarvittavaa tukea. Tämän kaltaisessa tapauksessa kyse on enemmän taitojen harjaantumattomuudesta, eikä varsinaisesti kehityksellisestä oppimisvaikeudesta.

Myös mielenterveydelliset ongelmat, kuten traumaattiset kokemukset, sekä sairaudet ja vammat voivat häiritä kokonaisvaltaisesti oppimista https://oppimisvaikeus.fi/tukea/tunnistus/oppimisvaikeuksien-tunnistaminen-monikulttuurisilla-oppijoillla

Näin voi helpottaa lukivaikeuksista kärsivän lukemista:

Voit helpottaa lukemistasi ja kirjoittamistasi lukihäiriöstä huolimatta puhumalla muille omasta lukivaikeudestasi. Muista pitää myös aina taukoja kun luet, näin et pääse uupumaan. Lue itseäsi kiinnostavia tekstejä ja juonellisia tarinoita, ne auttavat sinua ennakoimaan tekstiä. Ääneen lukeminen voi helpottaa asioiden ymmärtämistä ja muistamista, kuten myös miellekartat ja yksittäiset sanat. Erilaiset saneluohjelmat ja nauhurit ovat isoksi avuksi puheen tekstiksi muuttamisessa. Jos sinun on vaikea keskittyä hälyssä lukemiseen, vaihda ympäristöä hiljaiseen tai toisin päin. 

·     

4 kommenttia:

  1. Tiedonkulku ja viestintä tapahtuu nykyisin myös hyvin usein äänen, kuvien ja lyhyiden tekstien kautta. Ylen uutinen (https://yle.fi/uutiset/3-10276747) hyvin, millaisen kokemuksen lukivaikeus lukijalle tuottaa. Motivaation ylläpitäminen tekstejä kohtaan onkin lukivaikeuksien kohdalla erityisen haastavaa.
    Lukutaidon on todettu yleisesti ottaen heikentyneen (http://lukuviikko.fi/wp-content/uploads/2017/12/10-faktaa-pdf-f-edit.pdf) vaikka varsinaista oppimisvaikeutta ei tällä osa-alueella olisikaan. Lukutaidon taso on kuitenkin yhteydessä oppimistuloksiin sekä ehkäisee syrjäytymistä, joten sen tuomiin haasteisiin on ehdottoman tärkeä puuttua. Maahanmuuttajien oman äidinkielentaitoa on tärkeää vahvistaa, sillä mitä paremmin oppilas hallitsee äidinkielensä, sitä paremmin hän oppii vieraan kielen ja menestyy koulussa. Ymmärtämistaitojen tukemiseen tulisi mielestäni kiinnittää erityistä huomiota S2 taustaisilla opiskelijoilla. Ja toteuttaa opetusta esimerkiksi yhteisopettajuudessa S2 opettajan kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella hyviä näkökulmia. Nämä asiat tulevat olemaan yhä ajankohtaisempia, kun ensimmäisen ja toisen polven maahanmuuttajien määrä ammatillisessa opetuksessa kasvaa koko ajan.

      Peruskouluissa ja varhaiskasvatuksessa on oman kielen opetusta, mutta onko sellaista ammatillisella puolella? Aika usein huomaa, että lukemisen vaikeudet liittyvät juuri heikkoon koulutaustaan ja oman kielen hallintaan. Toisen polven maahanmuuttajilla on paljon puolikielisyyttä. Tämä tietenkin heijastuu lukemisen ja kirjoittamisen taitoihin.

      Poista
  2. Lukivaikeuden vaikutus koulutyöhön ja oppimiseen on suuri. Tekninen lukivaikeus on monella todellinen ongelma, kun he tulevat ammatilliseen koulutukseen. Tekniset ongelmat heijastuvat oppilaan kykyyn saada selvää lukemistaan kokonaisuuksista ja ilmaista itseään kirjallisesti. Nämä ongelmat korostuvat, kun opiskellaan esimerkiksi lääkehoitoa ja siihen liittyviä käsitteitä. Usein mietin, että miten he pystyvät tekemään lähihoitajan työtä, kun opinnot on saatu valmiiksi monien eri tukitoimien kautta. Miten lukeminen onnistuu esimerkiksi lääketietokannasta tai potilastietojärjestelmistä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Otit Maarit esiin eettisen ongelman? Kuinka pitkälle opiskelijaa voi tukea opinnoissa ja milloin opiskelijan pitäisi alkaa selviytyä itsenäisesti asioista? Lähihoitajalla on työssään suuri vastuu ja hän saattaa työskennellä pitkiä aikoja yksin vaikkapa kotihoidossa. Valmistumaan ei oikeastaan voisi päästää, jos lukutaito ei ole tietyllä tasolla, mutta miten se käytännössä toteutetaan. Opiskelija saattaa selvitä näyttö kerrallaan ja sitten tutkinto onkin valmis.

      Poista