Toiminnanohjaus

 

Toiminnanohjauksella tarkoitetaan havainto-, muisti- ja liiketoimintojen yhdistämistä tavoitteelliseksi toiminnaksi. Toiminnanohjaus mahdollistaa henkilön itsenäisen, tarkoituksenmukaisen ja sosiaalisesti hyväksytyn käyttäytymisen.

Toiminnanohjaus koostuu monista ihmisen eri toiminnoista: aloitekyky, oman toiminnan suunnittelu, joustava toiminnan muuttaminen, virheiden havaitseminen ja niiden korjaaminen, aloitekyky, tunnereaktioiden säätely ja käyttäytymisen kontrolli.

Toiminnanohjauksen tehokas toiminta edellyttää monien eri aivoalueiden häiriötöntä yhteistoimintaa, joka häiriintyy herkästi monenlaisissa aivojen vaurioissa tai toimintahäiriöissä.

Toiminnanohjaus pitää sisällään omien kykyjen tuntemisen ja niiden mahdollisimman tehokkaan käytön.


  Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty


Toiminnanohjauksenhäiriöissä ihmisen oman toiminnan suunnittelu usein vaikeutuu ja on hankalaa tehdä monia asioita samanaikaisesti. Myös asioiden aloittaminen ja loppuunsaattaminen vaikeutuu. 

Matematiikan hallitseminen edellyttää toiminnan ohjauksen taitoja, eli kykyä tarkkailla ja säädellä omaa toimintaa ja esimerkiksi muuttaa tarvittaessa laskutapaa. Luonnollisesti vaikeudet loogisen päättelyn taidoissa asettavat omat rajoituksensa matemaattisten periaatteiden ymmärtämiseen ja soveltamiseen. https://oppimisvaikeus.fi/

Kun nuorella on toiminnanohjauksellisia vaikeuksia muista kohtaamisessa seuraavat asiat:

Nuoren aivojen kehitys on kesken ja hankaluuksia toiminnanohjauksessa on useilla. Näitä taitoja voi ja pitää harjoitella edelleen. Selkeät rakenteet opetuksessa ovat tärkeitä ja helpottavat oppimista. Oppitunnin alussa on hyvä kertoa, mitä tunnilla tullaan tekemään ja keskeiset asiat on tärkeä ottaa esille tiivistetysti, ja kerrata riittävän usein.http://kalliomaa.net/opas/toiminnanohjauksen-vaikeudet.html )

Toiminnanohjauksen häiriö vai hahmotushäiriö?

Toiminnanohjauksen pulmat tarkoittavat keskittymiseen ja pitkäjänteiseen toimintaan keskittyviä vaikeuksia. Toiminnanohjauksen vaikeuksia voi olla monenlaisia muihin pulmiin liittyen.

Vaikka ihmisellä on toiminnanohjaukseen liittyviä ongelmia, ei hänellä välttämättä ole hahmottamiseen liittyviä vaikeuksia, kun taas hyvin usein hahmotushäiriöistä kärsivät omaavat myös  toiminnanohjauksen häiriöistä.

Käyttäytymisen perusteella voi olla vaikea tehdä päätelmiä siitä onko henkilöllä toiminnanohjauksen häiriön lisäksi hahmotusvaikeuksia. Hahmottamisen vaikeuksissa ajan hahmottamisen vaikeus on yleistä. Toiminnanohjauksen vaikeutta on siis ilman hahmottamisen vaikeuksiakin.

 




4 kommenttia:

  1. Nämä toiminnanohjauksen haasteet vaikuttavat todennäköisesti oppilaalla opiskelujen lisäksi muussakin elämässä. Hän voi hyötyä opiskelijahuollon palveluista tai muun tukitahon avusta.

    VastaaPoista
  2. Olen samaa mieltä, opiskelija hyötyy varmasti näistä palveluista. Monesti saattaa myös olla, ettei opiskelijan haasteita ole osattu nimetä toiminnanohjaukseen liittyviksi. Pulmien saadessa nimen, myös tietoa ja apukeinoja on helpompi löytää.

    VastaaPoista
  3. Myös erilaiset pelisovellukset voisivat olla toiminnanohjauksen tukena. Tästä kerrotaan Tampereen kaupungin Neuropsykiatriset vaikeudet (https://www.tampere.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/lapsiperheiden-palvelut/nepsy.html) sivustolla. Projekti toteutui Tampereen kaupungin Nepsy-tukitiimin sekä muiden nuorten kanssa työskentelevien nepsy-osaajien, TAMK:in ja TSAU ry:n yhteistyönä vuonna 2020 aikana. Projekti toteutettiin Tampereen kaupungin rahoituksella.
    ”Projektissa tuotettiin sovelluksia, joista voisi olla käytännön hyötyä omatoimisuustaitoihin mm. itsenäistymisvaiheessa oleville nuorille arjen rutiineihin ja asioimiseen kodin ulkopuolella. Sovelluksiin toteutettiin mm. asiointitukea, ruuanlaittotukea ja oman olon arviointi-työkalu.”
    Tutustu lisään näihin linkistä https://www.tsau.net/uutiset/tsaun-ja-tamkin-peliprojektin-pelit/

    VastaaPoista
  4. Toiminnanohjauksen tyypillisiä haasteita ammatillisessa oppilaitoksessa ovat: vaikeus aloittaa tehtäviä, vaikka ohjeet olisivat selkokieliset. Toistuva puhelimen käyttö oppitunnin aikana, ajanhallinta (myöhästymiset) ja asioiden priorisointi.

    VastaaPoista