Muistia voidaan jaotella monella tavalla esimerkiksi keston mukaan. Usein puhumme lyhyt- ja pitkäkestoisesta muistista. Lyhytkestoinen muisti toimii vähän niin kuin varastona, jossa asiat säilyvät vain hetken aikaa. Pitkäkestoisessa muistissa olevat asiat mahdollistavat asioiden säilyttämisen muistissa. Muisti on mielenkiintoinen asia, koska voimme "hakea" sieltä tietoa. Hakua on aina aktiivinen prosessi, joka on altis virheille. Mieleen painamisessa ja muistista haussa voivat auttaa erilaiset muistisäännöt.
Muistisysteemit jaoteltuna keston ja niiden sisältämän informaation perusteella (Lähde Duodecim).
Muisti ja opetus
Jokainen meistä oppii omalla tavallaan ja siksi se onkin erittäin tärkeää huomioida opetuksessa. Muistin tueksi voimme rakentaa erilaisia muistisääntöjä esimerkiksi avainsanojen avulla voimme tehdä ajatuskartan tai vaikka aikajanoja asioiden hahmottamiseksi ja muistamiseksi. Asioita kannattaa myös yhdistää työelämä kokemuksiin (esimerkkeihin), jotka voivat auttaa muistamaan opittavan asian paremmin. Erilaiset muistisäännöt auttavat opiskelijaa myös työelämäjaksoilla esimerkiksi itse opetan Ekg-laitteen raajaelektrodien värikoodit muistisäännön avulla (kukka, multa, aurinko/vihkisormus, ruoho).
"Laboratoriotutkimuksissa
havaitut unen ja vireyden yhteydet muistiin ja oppimiseen ovat osoittautuneet
merkityksellisiksi. Hoitamalla uni-valvetilanhäiriöitä voidaan korjata monia
oppimista haittaavia kognitiivisia muutoksia. Hoitamalla näitä häiriöitä
voidaan myös todennäköisesti vähentää niihin liittyvien sairauksien riskiä ja
tätä kautta tukea muistia ja oppimista."
Usein ammatillisessakoulutuksessa opiskelu menee opiskelijalle hyvin suorituskeskeiseksi. Ne aiheet mitkä opiskelijaa ei kiinnosta, hän opiskelee vain lähimuistiin.Tästä usein seuraa se, etta oppimista aiheesta ei tapahdu oikeasti.
VastaaPoistaMuistiin vaikuttaa moni asia. Stressi, uni, mieliala, tms. Koulussa tähän voi vaikuttaa rauhallisella oppimisympäristöllä. Ammatillisen koulutuksen ehdoton etu on se, että siinä on kumpiakin, teoriaa ja työelämäjaksoja. Työelämässä käynti lisää oppilaiden ymmärrystä, itseohjautuvuutta ja motivaatiota opittavista asioista.
VastaaPoistaMaahanmuuttajien parissa on mielestäni todella tärkeää kiinnittää huomiota opiskelijan muistiin, sen toimimiseen ja mahdollisiin pulmiin. Vieraalla kielellä ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelu on itsessään jo haastavaa ja opiskelijan kohdatessa muistin ongelmia, voi stressi ja oppimisen mahdollisuudet nousta liian korkeiksi. Kuten kirjoituksessa todettiin, jokainen ihminen oppii omalla tavalla ja on erittäin tärkeää, että se huomioidaan opetuksessa.
VastaaPoistaMuisti ja oppimisen vaikeudet materiaalia löytyy mm. Oppijan oikeus - opettajan taito sivulta https://www.hamk.fi/projektit/oppijanoikeus/#julkaisut-ja-materiaalit Esityksessä Pauliina Vesterinen käsittelee monipuolisesti muistia ja oppimisen haasteita sekä työkaluja opettamisen tueksi.
VastaaPoista