Matematiikka

 


Mitä matemaattiset oppimisvaikeudet tarkoittavat

Matemaattisissa oppimisvaikeuksissa peruslaskutaitojen oppiminen on vaikeaa ja niiden oppimisessa on puutteita. Oppimisvaikeudet ilmenevät usein vaikeutena ymmärtää matemaattisia merkkejä, esimerkiksi sulkuja ja kertomerkkejä sekä ongelmina arvioida lukumäärien ja mittayksiköiden suhteita. Oppimisvaikeuksia omaavalla opiskelijalla laskutoimituksen numerot saattavat vaihtaa paikkaa, niitä voi jäädä pois ja osa laskun merkeistä voi kadota. ( Ammatillisen koulutuksen yhteistyöpäivät 17.9.2020) 

Matemaattisilla oppimisvaikeuksilla tarkoitetaan sitä, että opetuksesta ja harjoittelusta huolimatta lapsen on poikkeuksellisen työlästä oppia peruslaskutaitoja.

 






Matemaattisia oppimisvaikeuksia on esiintyy noin 3-7%:lla opiskelijoita. Jos huomioidaan myös lievemmät pulmat matematiikan oppimisessa, lukumäärä on  selvästi suurempi.

Kaikilla pulmat eivät näy välttämättä peruslaskutaidossa, vaan nuori saattaa muistaa laskujen vastauksia, mutta ymmärrys lukumäärien ja lukujen suuruusluokasta on kuitenkin heikkoa. 

Lasten matemaattisten oppimisvaikeuksien ja kielellistenhäiriöiden yhteyksiä toisiinsa on tutkittu melko vähän.  Matematiikka näyttää yleensä olevan ongelmallista lapsille, joilla on kielellisiä vaikeuksia. Nämä vaikeudet eivät kuitenkaan koske kaikkia matematiikan osa-alueita.  Matematiikan oppimisen ennustetta heikentävä tekijä on kielen häiriöihin sopivien opetustapojen ja-sisältöjen puute (Puura, 2004.)

Matemaattisiin oppimisvaikeuksiin vaikuttavat tekijät

Keskeisenä matematiikkaan liittyvänä tekijänä on lukumääräisyyksien prosessointi, joka tarkoittaa synnynnäistä kykyä erotella pieniä lukumääräisyyksiä nopeasti ja tarkasti tai erotella suurempia lukumääräjoukkoja kun niiden eri on siittävän suuri. Joukolle nuoria, joille matematiikka tuntuu vaikealta, saattaa pulmia näkyä jo pienten lukumäärien  käsittelyssä.

Oppimisvaikeuksien taustalta saattaa löytyä myös muita tekijöitä, joiden on todettu olevan yhteydessä heikkoon menestykseen koulumatematiikassa. Näitä ovat esimerkiksi, työmuisti (kyky pitää asioita mielessä), tarkkaavaisuus (kyky keskittyä johonkin asiaan, jakaa huomiotaan useampaan asiaan, kyky vaihtaa joustavasti huomion kohdetta), toiminnanohjaus (kyky ohjata omaa toimintaa, suunnitella), kielelliset taidot, avaruudellinen hahmottaminen (tilanhahmottaminen, visuaalisten havaintojen muokkaaminen ja kääntely mielessä).

Erittäin tärkeää on huomioida toistuvien huonojen tulosten ja epäonnistumisten aikaansaamaa heikon itsetunnon ja motivaation puutteen vaikutukset. Omiin kykyihin voi olla vaikeaa luottaa jatkuvien epäonnistumisten vuoksi ja tämä johtaa siihen, että ei synny halua harjoittaa taitoja, joka puolestaan johtaa seuraavaan epäonnistumiseen. Näin jatkuessa vahvistuu nuoren kokemusitsestään heikkona matematiikan oppijana.

Perimän ja ympäristön vaikutukset kehitykseen

Matemaattisten oppimisvaikeuksien kohdalla on myös ollut esillä kysymys, kumpi määrää. Mitä merkitys on ympäristötekijöillä, kuten kasvatuksella ja lapsen saamilla virikkeillä ja missä määrin biologiset tekijät, kuten perimä, määräävät lapsen ja nuoren kehitystä? 

Matematiikan oppimisvaikeuksien perinnöllisyyttä koskevia tutkimuksia on vähän, mutta perimä on yksi matematiikan oppimisvaikeuksien taustalta löytyvä tekijä.

LukiMat-palvelun tietokoneavusteiset pelit ovat yksi tukimuoto.




4 kommenttia:

  1. Omassa työssäni maahanmuuttajaopiskelijoita opettaessani matematiikasta on hyötyä myös kielen opetuksessa, sillä matemaattisten taitojen harjoittelun on tutkittu aktivoivan myös kielen oppimiseen tarvittavia osia aivoissa. Käytänkin siis peruslaskutaitoja hyödykseni opettaessa suomen kieltä eri aineissa maahanmuuttajille, sillä kaiken tasoisille opiskelijoille ja etenkin huomatessani opiskelijalla ilmenevän oppimisvaikeuksia näistä on hyötyä. Matematiikka on myös oiva tapa luoda yhteenkuuluvuutta.

    VastaaPoista
  2. Toimin logistiikan perustutkinnon kuljettajakoulutuksessa opettajana ja olen huomannut, että opiskelijoilla on paljon puutteita matemaattisissa perustaidoissa. Koska matematiikan ymmärtäminen perustuu aiemmin opitun varaan, puutteet perustaidoissa vaikeuttavat myöhempää oppimista. Tästä syystä ammatilliset taidot eivät kehity ja osaaminen saattaa jäädä niukaksi. Oppitunneilla on myös tärkeä keskustella paljon, koska matematiikkan on myös kieltä ja pyrkiä kieleellistämään matemaattisia tehtäviä ja niiden ratkaisutapoja. Monesti matematiikan yto- tunneilla lasketaan turhan paljon mekaanisia laskuja ja keskustellaan liian vähän eikä aihetta linkitetä edes opiskeltavaan ammattiin.

    VastaaPoista
  3. Matemaattiset perustaidot näkyvät myös melko paljon sosiaali-, terveys - ja kasvatusalalla. Lääkelaskut ovat monelle opiskelijalle haasteellisia ja niiden suorittamiseksi saammekin hakea erilaisia tukikeinoja ja menetelmiä. Lääkelaskujen haasteellisuutta lisää myös tieto siitä, että kaikki laskut tulee olla oikein.

    VastaaPoista
  4. Lääkelaskujen haasteita kohtaan itsekin työssäni sosiaali-ja terveysalan opettajana paljon. Lääkelaskuista haastavia tekee myös se, että niissä tarvitaan lukutaitoa. Laskut ovat usein sanallisia. Lääkelaskut ovat osana ammatillista opintojaksoa, eli aikaa opetteluun on rajatusti. Se on hankala yhdistelmä silloin, jos oppilaalla on matemaattisia oppimisvaikeuksia.

    VastaaPoista