Tässä blogissa on tuotu esiin keskeiset piirteet ja näkökulmat erilaisista yksilöllisistä tuen ja ohjauksen tarpeista ammatillisen koulutuksen näkökulmasta. Tuen ja ohjauksen tarpeita tunnistamalla löydetään oppilaalle sopivia tapoja oppia. Ammatillisessa koulutuksessa nuori saa oppilaitoksessa tukea ja ohjausta opettajilta, ohjaajilta ja opiskelijahuollolta.
Blogissa on kerrottuna lukemisen ja kirjoittamisen, matematiikan, motoriikan, hahmottamisen, muistamisen, toiminnanohjauksen, tarkkaavaisuuden ja keskittymisen, sosiaalisten taitojen ja mielenhyvinvoinnin haasteista ja tuesta. Asioihin perehtyessä havaitsimme, miten usein oppimisen haasteet ovat päällekkäisiä. Haasteiden esiintyminen ja tuen tarve ovat myös hyvin yksilöllisiä. Tästä johtuen tukikeinot on suuniteltava kullekin opiskelijalle soveltuvaksi.
Oppimisen haasteet voivat vaikuttaa minäkuvan kehittymiseen oppijalla.
Sen vuoksi ei tule keskittyä rajoitteisiin tai diagnooseihin, vaan
etsitään sopivia tapoja oppia. Tuetaan turvallisen oppimisympäristön
luomista, että kukaan ei joudu kiusatuksi tai syrjäydy. Hyvällä itsetunnolla on merkitystä mielenhyvinvointiin, oppimiseen ja
sosiaalisiin suhteisiin. Erityisopettajan positiivinen palaute ja tuki
vaikuttavat oppijan vointiin. Toimitaan voimavaralähtöisesti ja
yksilöllistä tukea.
Opiskelijan itsetunnon tukeminen on keino motivoida opintoihin. On tärkeä huomioida opiskelijan ominaispiirteet ja auttaa häntä löytämään omat vahvuutensa. Ammatillisissa opinnoissa opiskelija saattaa tarkastella itseään ensimmäistä kertaa myönteisesti koko oman koulupolkunsa aikana. Tavoitteena on tarjota hänelle korjaavia kokemuksia ja mahdollistaa uudenlaisia onnistumisia. Opettajaa voi auttaa seuraava tiivistys oppimisvaikeuksista
Erityisopettaja turvallisella ja säännöllisellä ohjauksellaan voi auttaa opiskelijaa pääsemään yli vaikeuksista ja taltuttamaan opiskelua kohtaan kokemansa pelot. Oppilaitosten on tärkeä kartoittaa, suunnitella, kokeilla ja toteuttaa moninaisia tuen muotoja opintojen avuksi ja auttaa opiskelijaa valmistumaan. Ei ole yhtä ainoo yhtä oikeaa tapaa toimia, vaan erityisopettajalta tarvitaan rohkeutta ja luovuutta kokeilla uusia tapoja mahdollistaa osaamisen karttuminen. Toimimattomat käytänteet pitää myös rohkeasti kyseenalaistaa. Erityisopettajan osaamista on myös kyky perustella ratkaisut eettisesti kestävällä tavalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti